fredag, februari 01, 2013

recept på en bra fredag och helgens planer

fredagar har alltid varit lite speciella under min uppväxt. det fanns två varianter. den ena innefattade att man slutade tidigt från skolan, åkte hem och fikade och läste Kalle Anka-tidningen som alltid kom på fredagar. fikan var också speciell för mamma handlade alltid inför helgen så det var alldeles mjukt nytt bröd med gott pålägg. det andra alternativet gick ut på att jag och min syster badade i simhallen, blev hämtade alldeles trötta efter bad och bastu och kom hem till en lite finare fredagsmiddag. och sen så klart godis och något "fredags-program" på tv:n. på något sätt kom dessa två fredagstyper att etsa sig fast. idag som utflyttad vuxen försöker jag också införa mina egna fredagstraditioner. för mig innebär det (om jag inte är bjuden på något speciellt eller har högtflygande planer om utgång på kvällen) att laga lite extra god mat, tända levande ljus, unna mig något gott framför tv:n och ha mysiga kläder på mig. ikväll blir det fyllda champinjoner i ugn och svart ris. sen kanske ett glas päronkonjak och en chokladboll till På Spåret. den senaste meningen förflyttade mig 50 år fram i tiden till min ålderdom kände jag...
helgen består av morgon-träningspass, städning, middag med höggravid vän med man och föräldrarna som kommer för att hälsa på. låter som en bra helg tror jag. hoppas ni alla ska spendera helgen precis så som ni vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar