tisdag, februari 12, 2013

citron och kokoskakor från Green Kitchen Stories

idag är det semlans dag men istället för att visa svulstiga bilder på massor av semlor, vilka jag egentligen inte är jätteförtjust i, bjuder jag på en annan liten sötsak. eftersom jag har dragit ner på tillsatt vitt socker och massor av onödigt vitt mjöl blev jag oerhört glad när jag hittade detta recept från en av de finaste och bästa matbloggar jag vet. små kakor med kokos och en len lite syrlig citronkräm. de godkändes även av mamma som utomstående opartisk domare. 

Recept från Green Kitchen Stories
till 40 st (vilket jag inte gjorde utan det går bra att halvera)

Botten
5 msk kokosolja
3 msk lönnsirap (jag tog honung)
200 g kokosflingor
100 g mandelmjöl
1 nypa salt
2 äggvitor

Fyllning
3 ägg plus 2 gulor
6 msk lönnsirap (se ovan)
80 ml citronjuice + 1 msk zest
1/3 kopp mandelmjöl

pudra med 3 msk kokosmjöl eller florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält kokosolja i en kastrull på låg värme. Tillsätt sirap, kokosflingor, salt och mandelmjöl. Rör ihop. Ta bort från värmen. Knäck 2 ägg, separera gulor och vitor. Tillsätt äggvitorna till smeten. Rör tills den blir kletig. Häll över och platta ut i en form, ca 30 x 20 cm med bakplåtspapper. Den ska vara kompakt. Baka av i ca 10-12 min.

Vispa äggen + 2 gulor skummigt  i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och vispa i 2 minuter till. Ta ut bottnen och häll över fyllningen. Baka av i ytterligare 16-19 minuter eller tills den stelnat. Låt svalna, skär sen i rutor och pudra.

Originalreceptet hittar du här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar