onsdag, februari 16, 2011

bomull och konsumtionshets


Jag har blivit lite arbetsskadad under min utbildning när det gäller konsumtion. globaliseringen har förändrat hela världskartan och jag tänker mer på vad jag handlar. detta är ju jättebra men var går gränsen? läser för tillfället en bok om bomullsproduktion och jag hoppas alla redan visste vilken miljöbov det är. men som konsument är det oerhört svårt att granska exempelvis produktion, ursprungsland och arbetsförhållanden. samtidigt vet jag att många i detta fall överlever endast på grund av bomullen. detta dilemma gäller givetvis för många olika grödor och liknande. ska man helt utesluta bomull då? vilka alternativ finns? syntetiska material såsom polyester och nylon kräver oljeutvinning, inte mycket bättre alltså. dessa frågor behandlades mycket under min utbildning och det enda jag kan säga är att det råder en konsumtionshets i samhället som man måste lära sig att genomskåda. jag kämpar varje gång jag lämnar hemmet för att reflektera över detta men snälla ni, granska kläderna lite mer och rådfråga er själva om ni verkligen behöver plagget nästa gång ni tänkt shoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar